Tuesday, November 30, 2010

Bila anak prefer minum susu dari botol........

Masa attend kelas antenantal dulu ada la satu session pasal breastfeeding ni...Doc tu memang menyokong breastfeeding ni..korang nak tau...slumber je dia kata takyah bagi anak FM..padahal dalam hall tu ada orang dari company X dok buat promote pasal FM diorang..hahahaha..
Eh..bukan nak cite pasal tu sebenarnya..hehe..masa kelas tu..Doc tu ade la cerita..gini cerita dia..utk ibu-ibu yang breastfeed baby dia, kena prepare dgn pelbagai cabaran dan dugaan..antaranya baby lagi suka minum botol atau baby tak suka langsung minum botol..nak melekat je kat omaknyaaa...



Kes aku..

Ye...2 hari ni anak aku reject direct breastfeed! huhu...eh..sebenarnya sejak anta dia ke nursery dulu, siang2 memang dia tak nak direct bf dah...kalau time siang dia macam dah biasa nak botol..awal2 dulu aku try jugak bagi direct time weekend..jap jap tu dia ok la.karang2 mula la nak mengamuk tak nak minum..TAPI bila malam menjelma dia OK pulak..rela je direct breastfeed..so takde la tengah2 malam aku kena bangun warmkan susu dia..
Tapi 2 malam ni...dia reject direct bf..pagi tadi dia bangun pukul 4 pagi...bagi direct takmo..puas pujuk..menangis-nangis..gila ko..pukul 4 pagi kot..kalau hari cuti takpe la..ni hari keje..memula takla aku give up..usaha jugak..perasaan masa tu adalah macam ni:  sedih+geram+hilang sabar byk sikit+stress..hahahaha... last2 pukul 5 pg aku mengalah jugak...pergi warmkan susu dia 1.5 oz. Saje takmo bagi banyak..terus isap and tido.. PADAHNYA aku dgn hubby bangun pukul 6.30 pg..biasa bgn 5.45 pg..huhu...

TAMAT..



Aku teringat...masa kat kelas antenantal tu..Doc tu ada cakap..certain baby ni bila dah kenal botol, dia jadi MALAS nak minum direct... Sebab ape??? Hahh...sebab bila direct BF, dia kena berusaha keras utk keluarkan susu tu..sampai berfeluh-feluh...(memang betul pung)...tapi kalau minum dari botol, WALLLAHHHH...senang gitu..hisap sikit terus keluar..(tu pun aku still guna teat 0-3 bln slow flow walaupun dia dah nak masuk 5 bln)..masalah ni selalu jadi kat baby boy...lelaki kan pandai auta...huhu..kocik2 dah pandai ngelat2 ni..

Tapi, ada jugak baby yang jenis tak suka botol..ni yang sampai makpak dia kena cari teat mahal2 tu..teat yg menyerupai nipple..mahal kot..>rm30..fuhhh...baby jenis ni kekadang bila tinggal kan kat nursery, dia akan kurang minum susu dari botol..dia sanggup berlapar nak tunggu mak dia balik..minum direct kat mak dia sampai taknak lepas2.. yang fussy macam ni selalu jadi kat baby gurl...tapi tak tau la anak korang fall under mana...tunggu dah lihat je la...pastu doa banyak2 supaya tak jadi macam kes-kes di atas..

***dulu-dulu boleh la sumbat puting silicon tu pastu terus sua breast time dia dah mamai...sekarang, dia dah pandai..bila sua je breast, terus meraung...bila bagi puting, isap kemain laju...

Harap-harap kemalasan kecerewetan uqael ni tak berpanjangan..mungkin jugak dia fussy lebih sebab growth spurt..nak masuk 5 bulan dah dia...kalau ikut tarikh lahir, lagi seminggu..tapi kalau ikut kiraan hari, dah masuk 5 bulan kot esok lusa...ntah la..



3 comments:

Fatima Saiful said...

hehe...mcm2 perangai eh. aku dulu, seb bek tade mslh tuh. die bedal je mane bile da lapa(maybe jatuh kategoi tak fussy sgt).tp dulu paling senang pujuk ngn BF. nanges sket, sumbat,diam!skrg da tak jalan..die siap pelik bile nampak tuuutt!:P~aku plak yg malu...hahahah!
pasal teat tuh kan, aku sampai skrg gune yg 3m++. kire kalo avent tuh, teat yg no 2.selalu utk baby yg BF, teat no2(avent) da memadai. tak yah sampai 3.(tak silap aku laa):D

dorin said...

hahaha..macam malu pulak kan take..bila dia pandang tuttt tu semacam je..terimagine pulak aku si aqil dok buat muka pelik tengok en.B..kakakaka

Ainul Mustafa said...

ainul beli tommee tippee.so far arreessa blm confuse lagi la.murah je.