Wednesday, November 10, 2010

Macam mana nak manage EBM / Perahan susu ibu sebagai STOK

Ini cerita utk omak2 yang berniat nak breastfeed anak ye..

Sebelum bersalin dulu, aku memang dok google and tanya orang pasal macam mana nak manage EBM (Expressed Breast Milk) atau bahasa melayu dia perahan susu ibu... masa baca2 tu antara betul2 paham dgn buat2 paham la...hahahaha...bila dah kena betul2 manage baru menggagau tak paham...kakakaka...

OK..dah takmo melalut...

IMPORTANT 1 : SILA BUAT STOK EBM SEAWAL PANTANG...
Yang tu paling penting...ye la..macam mana nak belajar manage EBM kalau stock EBM pun tak buat..kekeke..

Nape nak kena buat stock??  OK..stock ni penting utk ibu-ibu yg berkerja atau ibu-ibu yang ada potensi utk berjauhan dgn anak. Selain tu, stock ni boleh guna dikala breastfeeding mummy mengalami bad day di mana production susu drop..(macam aku sekarang... ; (  )

Macam aku, masa dalam pantang dulu, time baby tido aku akan pump susu. Masa pantang memang susu banyak...kalau baby tido lama, jawabnya memang basah la bra..so kena pump..kalau susu tak banyak pun, pump la jugak ye..memula memang dapat sikit..kekadang 1 oz pun tak sampai..jgn give up kay.. usaha tangga kejayaan!!! chewahhh..hahaha

OK..persoalan seterusnya...apa nak buat dgn perahan susu tu?? oleh kerana time pantang kita sentiasa dgn baby..makanya tak usah la nak bagi baby minum susu yg kita pump tu..bagi je la direct.. hasil pump tu kita simpan dalam fridge kay.

Kata la pump sekali dapat 1 oz je, xpe..simpan je dulu..nanti kang pump kali kedua, dapat 1 oz lagi..simpan jugak dalam fridge.. YANG PENTING, kena INGAT JANGAN CAMPUR SUSU pertama yg sejuk tu dgn susu kedua yg baru pump tu.. KONSEP DIA...SUSU TU HANYA BOLEH CAMPUR BILA SUHU SAMA SHJ!!! garang ni!!! INGAT!!!
So bila ko dah dapat kumpul 3 oz, baru la kasik simpan dalam satu bekas..maksudnya campur susu perahan kali pertama, kedua dan ketiga..pastikan susu yg pump kali ketiga tu dah masuk fridge jugak baru kasik campur...

Macam mana nak simpan??? bila dah masukkan susu tu dalam satu bekas...(macam aku simpan dalam bekas dadih kecik je.nak beli bekas yg BPA free utk simpan stok tak mampu lagi..eh tau ke nape kena guna bekas BPA free???) ko frozen kan dia... kadar ketahanan susu fozen tu boleh refer kat jadual dalam gambar di bawah.. print ni tampal kat fridge korang..aku memang tampal kat fridge mende alah ni..




Kalau sekali pump tu dah dapat 3oz, boleh je nak terus frozenkan dia..takyah la simpan dalam fridge dulu..

Napa aku simpan 3 oz???  memula dulu aku pun tertanya2 jugak nak kena simpan berapa oz dalam setiap bekas..tapi lepas google n carik info, aku decide utk simpan setiap bekas tu 3 oz.. ye la..by the time ko nak guna frozen tu, baby dah lebih 2 bulan..so kadar dia minum ada lah 2.5 oz - 3 oz...kalau ko pegi simpan satu bekas 5oz rugi la kan..

Nape pulak rugi??? ee  tak paham la... hahaha...banyak pulak persoalan kan..  meh nak terang.. kata kan ko telah memFROZENkan dalam 1 bekas berisi susu beku sebanyak 5 oz.. bila tiba masa nak guna, ko kena cairkan susu tu kan...pastu kena panaskan kan?? haaa...time tu la rugi.. let say baby minum 3 oz je...lagi 2 oz ko nak buat apa??
kena ingat lagi satu RULES.. SUSU FROZEN YG TELAH DICAIRKAN DAN DIPANASKAN TAK BOLEH DISEJUKKAN BALIK..maksudnya tak boleh masukkan blk dlm fridge n bagi baby minum balik.. so bila baby tak abeh minum, jawabnya buang je la susu tu...woit...sayang wei susu tu buang begitu saje.. SETITIK SUSU IBU SGT BERHARGA...tambah2 bila susu dah kurang..stok la penyelamat...

Ni gambar stok EBM aku yang the latest..stok yang buat bulan 7 dah habis guna bulan 10 haritu..sebab fridge aku 2 pintu..dia boleh tahan 3 bulan je..kalau guna deep freezer boleh tahan sampai 6 bln. Sekarang tgh running stok yg buat bulan 8 haritu..yg korang tengok dalam gambar bawah ni..separuh dari bahagian freezer bawah tu bulan 8 punya susu..kena abih kan bulan ni..





LAGI SATU NOTES PENTING: SETIAP BEKAS FROZEN TU SILA LA TULIS TARIKH SUSU TU DIPERAH..macam aku dulu rajin siap tulis masa lagi..muahahaha..sekarang dah malas..dulu siap letak selotape n tampal pastu tulis tarikh n masa. Sekarang tulis pakai marker je..hahahaha

LAGI NOTES PENTING : utk yang dalam satu bekas simpanan tu susu dia adalah dari sesi berlainan, ko tulis tarikh atau masa utk perahan sesi pertama k..(kalau tak paham buleh tanya..penat la nak pikir ayat..hahaha)

***bekas dadih ni aku guna sekali je..pas dah cairkan susu, terus buang..ada orang kata boleh pakai 2-3x..tapi aku macam tak sampai hati nak buat macam tu..hahaha..ape punye ayat daaa..


*** banyak nak story pasal EBM ni..tapi nanti la sambung lagi..macam banyak je benda penting yg aku tetinggal nak catat..kang ada anak no 2 lagi 2 tahun dah lupa...(nampak norrr dh plan anak no 2..gagagaga)

***sebenarnya semua yang TAK BOLEH tu bertujuan utk memelihara kandungan nutrien dalam susu ibu tu..tu je...utk info, susu ibu susah nak basi...


***maap la ayat tunggang langgang..kalau tak clear boleh la tanya..boleh YM kat katak3hodoh@yahoo.com...  hahaha siap promote YM...tak tahan betul...ok..ni utk yg serius nak tanya k..bukan tanya ngarut2..pengalaman aku breastfeed baru cenonet je...kita share2 info...




11 comments:

Fatima Saiful said...

whoa giler byk stok ko dorin!sgt laa jeles...akan ku praktikkan petua ko nih utk anak ke2. dulu, silap aa..aku ms pntang, tak buat stok.sudah nyer stok aku perah arinih utk stok esok...:(
but i manage to BF my bb sampai 1 year la(tp campur2la.)huhuhu...
TAHNIAH dorin...good info.
p/s: nanti aku print...;)

dorin said...

take...sekarang tak sempat simpan utk stok dah...aku risau gle utk bulan 1 nanti..tak tau la macam mana..huhu...ni pump susu mcm semalam jugak..tak recover lagi production susu yg drop tu..nak dapat exclusive 6 bln pun rs lama gle..

mawar said...

aku bt stok stiap botol 4oz..akan membazir ke eh? huhu. nih makcik nk tny..stiap pg ko bg stok ebm yg beku-meku ni ke kt pengasuh? ke ko ada bg yg bru pump? -sy budak bru belajar- :P

juelee said...

wah banyak stok ebm ko.. aku br dapat 7 botol kot.. stp botol 4 oz sebab rayyan kuat nyusu.. aku try bagi seebotol mmg habes 4oz...

Fizah said...

wahh meriahnya susu..bagus dorin..ayat tunggang langgang tp cerita best tade hal punya..

daku tiada lg prod sejak preggy..cuma adni mengempeng jela smplaa skrg..takpe, blh guna tips ni tuk next2..

jgn fikirkan sgt 6 bln tu dorin..inshaAllah selagi ada rezeki dan ketabahan jalan ini pasti dilalui dgn bahagia

utk mawar (lg2 reply tuk mwr :P): cuba bg 4oz tu utk najla. kalu dia abes maknanya ok utk buat stok 4oz. kalu tak habis, buat stok brp byk yg dia minum je.

utk bg kat pengasuh: aku penah baca, bagi kat pengasuh berapa yg anak ko minum utk jangka waktu tinggalkan dia tu. cthnya dua jam sekali dia minum 4oz, so total (normal 8am to 5pm) masa 9 jam, perlukan lbh kurang 4 botol 4 oz..tp dari 4 botol tu, cuba bg 3 fresh ebm, 1 saja yg frozen. spy bby dpt mnum byk yg fresh. yg fresh cthnya ko pam malamnya dpt 2 botol 4oz, blhlah bekalkan yg tu. lg satu botol amekla sesi2 pam yg lain. yg pam kat opis tu blh difrozen sket, di letak kat rak atas fridge utk fresh ebm esoknya pun ok..yg baru pam pg tadi nak terus bg pengasuh pun takde hal..bergantung sesi mengepam ko..yg penting stok ada

dan utk bg yg frozen, biasa ku baca org bagi dgn chiller skali, maknanya smp uma pengasuh dia masih frozen, belum cair. pastu sampai je terus tumpang fridge pengasuh. nti masa nk bg bby, bg yg frozen tu dulu. warmkan bawah air paip atau pakai je warmer. tp utk frozen rasanya kena bg dia cair dulu baru blh warmkan..

eh, sukati je jawabkan..kut salah cikgu dorin betulkan ya..ni juz dr pembacaanku dan tny2 dr yg pakar..aku tak buat la pulak kan..dah 24 jam dgn adni je.. :P tapi belajar tetap kena belajar..kang dah kerja tak ke kalut baru nak hapal semua

mawar said...

wah..maceh fizah utk entry di ruangan komen blog dorin! very useful!! :D

p/s : najla mnum ikut mud..kdg 4oz habis..kdg x abis..kdg 3oz jek. ok kot no..

Fatima Saiful said...

4oz ok mawa...aku dulu Aqil 4bulan dah kene buat stok 5oz satu botol. Mase memula hanta 4oz(3bulan). Sudahnyer, bile die 5bulan, production kurang.but still ade..cume, bile petang kene topup la susu tepung.but kat rumah mmg fully direct breastfeed sampai die setahun. Fiza, at least Adni nk gak ngempeng....si Aqil, sejak aku peknen nih,bile tgk tuut...die mcm sengih2...da tak reti da nyusu!!dulu, senang je nk pujuk bile nanges...SUMBAT~
Dorin, btol ckp fiza...jgn riso2 sgt..ngn stok ko aku rs, insyaallah bley sampai 2thn BF exclusive.;)

~ US *_* ~ said...

dorin..aku pening laaa.ble xko terangkan kt aku lg nnt.aku rse by the time bb lahir, aku da lupe sume neh..terutama yg time nk bg pengasuh. tlg jg aku time pantang ble x???terangkan kt aku byk2 kali...adeyyy sakit pale den

dorin said...

hahahaha..aku dah agak dah ayat aku mesti org pening bila baca...

fizah: betul la tu ape yg ko terangkan.hihi..

Mawar: aku dh buat next entry utk jawab persoalan kamu itu. Kalau najla kekadang minum 3oz kekadang minum 4oz, aku cdgkan ko bagi botol tu ada yg 3 oz ade yg 4 oz..campur2..kalau tak abeh, takde la bazir sgt. Aku buat mcm tu skrg.Baru 2 hr apply.hihi..

Yot : aku dulu pun pening.kakaka..mmg kne rajin buat research.aku pn blaja dr sifu kat ofis ni.kalau tak phm tanye dia.bila dah manage sendiri nnt baru la kita belajar utk paham apa yg kita dok baca dulu.

Ida said...

Bagus betul cikgu dorin.. Aku nak snap la gambar majalah tu, tampal kat blog aku ya.

dorin said...

ida..sila kan...hihihi...